«هفت» بازمی‌گردد؛ با مجری جنجالی‌اش!

«برنامه تلویزیونی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از دی ماه به آنتن بازمی‌گردد». خبر را علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما اعلام کرد؛ همان مدیری که دو هفته عادل فردوسی‌پور را خون به جگر کرد و مردم ایران را عصبانی با جلوگیری از پخش برنامه پر بیننده «نود».

روزنامه همدلی – مهدی فیضی‌صفت:‬ «برنامه تلویزیونی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از دی ‌ماه به آنتن بازمی‌گردد». خبر را علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما اعلام کرد؛ همان مدیری که دو هفته عادل فردوسی‌پور را خون به جگر کرد و مردم ایران را عصبانی با جلوگیری از پخش برنامه پر بیننده «نود». او روز گذشته (یکشنبه) روی خط برنامه «حالا خورشید» رفت و در گفت و گو با رضا رشیدپور از پخش دوباره برنامه ۲۰ ساله «نود» گفت.

حالا مدیر جوان و کم تجربه شبکه سه قصد دارد «هفت» را هم به کنداکتور شبکه سه بازگرداند؛ برنامه ای که قرار بود نودِ سینمایی باشد و جمعه شب ها، عشقِ فیلم‌ها را بنشاند پای جعبه جادویی ولی وقفه های متعدد و تغییر چندباره مجریان برنامه، «هفت» را به تجربه ای ناکام تبدیل کرد.

تولد هفت

سال ۱۳۸۹ بود، فریدون جیرانی که نام خود را با فیلم های تلخ و شخصیت های روان پریشی چون «قرمز» و «پارک وی» در ذهن علاقه مندان به سینما ثبت کرده، از پشت دوربین به مقابلش رفت و از کسوت کارگردان به مجری تغییر جامه داد. بیان شیرین و خنده های منحصر به فردش همراه با مخالفت های تمام نشدنی مسعود فراستی، منتقدی که از طریق تلویزیون شهرتی در اندازه بازیگران سینما کسب کرد، مورد توجه قرار گرفت و سر و صدای زیادی به پا کرد.

انتقادها کم نبود اما باز هم اهالی سینما اعتقاد داشتند بودن برنامه ای تخصصی همچون «نود» که به بررسی معضلات و افشای فساد در فوتبال می پردازد، بهتر از نبودنش است، اما تغییر رئیس سازمان صدا و سیما در کنار مسائلی دیگر، جدایی جیرانی از «هفت» را به دنبال داشت.

مجری خنثی

بعد از دو ماه «هفت» برگشت اما با مجری جدیدی به نام محمود گبرلو؛ چهره ای ناآشنا برای مردم که البته سینماگران به واسطه نقدهایش در مطبوعات و حضورش در جشنواره های سینمایی، شناختی نسبی از او داشتند ولی گبرلو شخصیتی خنثی از خود به نمایش گذاشت که مانند رجل سیاسی با آرامشی کسل کننده روبروی بازیگران و کارگردانان پرحرارت می نشست و گفت وگویی را که پتانسیل چالشی آتشین داشت به مصاحبه ای خواب آور تبدیل می کرد.

فراستی هم دیگر نبود تا از «یه حبه قند» رضا میرکریمی تا «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی و برنده جایزه اسکار را به شدیدترین نحو ممکن نقد کرده و حتی فیلمی بد خطابش کند تا حداقل برنامه از جنبه دیگری جنجالی شود.

یک انتخاب بد

سه سال بعد گبرلو هم کوله بارش را روی دوش گذاشت و «هفت» به خواب تابستانی فرو رفت. روز دهم مهر ماه سال ۱۳۹۴ از میان گزینه های متعدد و نامداری مانند فرزاد حسنی و محمدرضا شهیدی‌فرد، قرعه به نام کارگردانی افتاد که حداقل در حوزه تخصصی خودش، چهره ای محبوب به شمار نمی رفت.

او که فیلم «تختی»، یادگار نیمه تمام علی حاتمی را به اعتقاد بسیاری خراب کرد، شد مجری پربیننده ترین برنامه سینمایی تلویزیون. هر چند موضع گیری های گاهی عجیب و غریبش و تشکیل زوجی همسو با فراستی، جنجال به پا می کرد و می شد سوژه داغ شبکه های مجازی، ولی به جرات می توان گفت از نظر کیفی حتی قابل قیاس با برنامه «سینما یک» نبود؛ برنامه ای که از اوایل دهه هشتاد به روی آنتن شبکه یک رفت. این برنامه شاهکارهای سینمای جهان را پخش می کرد و بعد مجری با منتقد برنامه به تحلیل و نقد فیلم می پرداختند.

هفتِ مناسبتی

افخمی هم بعد از پایان قرارداد ۲ ساله‌اش در روز ۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۵، آخرین «هفت» را اجرا کرد و از برنامه جدا شد. نزدیک به یک سال خبری از «هفت» نبود، اما نزدیک به جشنواره فیلم فجر، مهم ترین اتفاق سینمایی ایران سبب شد مدیران سازمان صدا و سیما به فکر بازگشت «هفت» بیفتند، ولی چالش انتخاب مجری، پازلی دشوار برای شان بود.

سرانجام تصمیم گرفتند عنان کار را به رضا رشیدپور، مجری تازه از ممنوعیت برگشته‌ای بسپارند که «حالا خورشید»ش بسیار مورد توجه قرار داشت. رشیدپور که از نظر اطلاعات سینمایی در سطح قابل قبولی بود، توانست برنامه‌ای نسبتا خوب برای جشنواره تهیه کند که البته بی حاشیه هم تمام نشد و درگیری های لفظی با هادی حجازی فر، بازیگر فیلم «لاتاری» بخشی از جنجال هایش بود.

اصرار بر اشتباه

حالا با نزدیک شدن به سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر و بالا گرفتن تبِ جشنواره، دوباره مدیران رسانه ملی به تکاپو افتاده اند «هفت» را بار دیگر به روی آنتن ببرند. اما باز هم برای اجرای برنامه، انتخابی کسل کننده داشته اند؛ بهروز افخمی. انگار مسئولان سازمان صدا و سیما از تجربه پر اشتباه محمدرضا گلزار و حمید گودرزی و مجری‌گریِ بازیگران سینما درس نگرفته اند و به این باور نرسیده اند «اجرا» یک تخصص است و متخصصش را می خواهد.

بهروز افخمی هر چند در سینما، کارگردانی قابل اعتنا محسوب می شود و آثار موفقی چون «عروس»، «شوکران»، «گاوخونی»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و … را در کارنامه دارد، اما نشان داده در حوزه اجرا نمی تواند به اندازه سینما موفق باشد. از طرف دیگر اگر برنامه ای مانند «نود» به پر بیننده‌ترین برنامه تلویزیون بدل می شود، شاید بخش اعظمی از موفقیتش مرهون مدیوم جذابی به نام فوتبال باشد، اما بدون شک شخص عادل فردوسی‌پور، کنش های هوشمندانه و گفت و گوهای چالشی‌اش، نقش انکارناپذیری در ماندگاری «نود» دارد؛ اتفاقی که «هفت» در ۸ سال گذشته از وجودش بی بهره بوده و بعید به نظر می رسد با انتخاب دوباره افخمی، روند متفاوتی را در پیش بگیرد.

هفت قرار بود به برنامه ای تخصصی برای نقد سینمای ایران تبدیل شود و به صورت مرتب جمعه شب ها روی آنتن شبکه سه برود اما اژدهای هفت سر به اژدهایی بی سر بدل شد و حالا دوستداران سینما امیدوارند بازگشت «هفت» با ثبات و پایداری همراه باشد.

نمایش

  • 10
  • 10
  • 10
  • 10
  • 10
  • 10

    Score




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من ربات نیستم *